ERVARINGSVERHAAL
van een woonconsulent
Hoe help ik iemand die eenzaam is?
Ik ervaar werken bij de woningbouwvereniging als zeer gevarieerd. Zo komen wij vaak bij mensen thuis en zie je situaties die normaal achter gesloten deuren blijven. Zo ook bij deze meneer. In twee weken tijd waren er via buurtbewoners drie meldingen binnengekomen dat deze persoon overlast veroorzaakte. Deze meldingen hadden vooral te maken met muziekoverlast in de nacht.
Naar aanleiding van de meldingen belde ik aan bij het appartement in kwestie. Het duurde een tijdje voordat er open werd gedaan. Er stond een meneer van midden 50 voor me. Het ontbrak bij hem duidelijk aan uiterlijke verzorging. De wazige blik in zijn ogen en de duidelijk aanwezige wallen wekten me de indruk dat hij weinig geslapen had. Nadat ik me voorstelde en verzocht of ik binnen mocht komen, schrok ik van de troep die ik daarbinnen aantrof. Stapels verstofte boeken, een tafel bezaaid met lege pizzadozen en nog meer andere rommel vormden de inrichting van zijn huis.
Beduusd keek ik de kamer rond. Hoe kon iemand leven in een situatie als dit?
Ik besloot het rustig aan te pakken en niet meteen met de deur in huis te vallen. Ik opende het gesprek door te vragen hoe het met hem ging. Ik zag duidelijk aan de man dat hij het fijn vond dat ik deze vraag stelde. Hij legde me uit dat hij een halfjaar geleden ontslagen is bij zijn oude werkgever en nergens anders aan de bak kwam. Hij kwam zijn huis haast niet meer uit. Het ontbrak bij hem aan sociale contacten, maar had hier wel een grote behoefte aan.
De meneer gaf aan zich overdag vaak zo eenzaam te voelen dat hij maar ging slapen. Daardoor sliep hij ’s nachts niet en ging dan om de tijd te doden naar muziek luisteren of televisie kijken. Ik maakte me zorgen over de eenzame gevoelens van de man en de hele situatie waar hij in leefde. Ik wilde graag iets voor de man betekenen, maar ik kende onvoldoende initiatieven in de wijk waar de man terecht zou kunnen.
Ik voelde dat ik iets moest doen voor deze man, ik wilde hem helpen.
Ik belde met Meldpunt Signaal. Ik wilde graag de situatie bespreken met een partij die met me mee kon denken. Ik kreeg een professional aan de lijn waarmee ik de situatie besprak. Ze was begripvol en luisterde goed naar mijn verhaal. Uiteindelijk heb ik van haar het telefoonnummer van het dagactiviteitencentrum in de buurt gekregen met de daarbij behorende openingstijden. Dit heb ik aan de meneer doorgegeven. Daarnaast werd me geadviseerd om te schakelen met de gemeente vanwege de werkeloosheid van meneer. Ik ben enorm blij dat ik via Meldpunt Signaal deze meneer heb kunnen helpen en hoop dat dit voor hem een duwtje in de goede richting is.
Meldpunt Signaal is 24/7 bereikbaar voor iedereen die zich zorgen maakt om een persoon die verward gedrag vertoont. Je krijgt iemand aan de lijn met veel kennis en ervaring in het werkveld. Zij kunnen jou adviseren en hebben een grote kennis van de regionale sociale kaart. Meldpunt Signaal is te bereiken via 0900-0116.
ERVARINGSVERHAAL
van een woonconsulent
Hoe help ik iemand die eenzaam is?
Ik ervaar werken bij de woningbouwvereniging als zeer gevarieerd. Zo komen wij vaak bij mensen thuis en zie je situaties die normaal achter gesloten deuren blijven. Zo ook bij deze meneer. In twee weken tijd waren er via buurtbewoners drie meldingen binnengekomen dat deze persoon overlast veroorzaakte. Deze meldingen hadden vooral te maken met muziekoverlast in de nacht.
Naar aanleiding van de meldingen belde ik aan bij het appartement in kwestie. Het duurde een tijdje voordat er open werd gedaan. Er stond een meneer van midden 50 voor me. Het ontbrak bij hem duidelijk aan uiterlijke verzorging. De wazige blik in zijn ogen en de duidelijk aanwezige wallen wekten me de indruk dat hij weinig geslapen had. Nadat ik me voorstelde en verzocht of ik binnen mocht komen, schrok ik van de troep die ik daarbinnen aantrof. Stapels verstofte boeken, een tafel bezaaid met lege pizzadozen en nog meer andere rommel vormden de inrichting van zijn huis.
Beduusd keek ik de kamer rond. Hoe kon iemand leven in een situatie als dit?
Ik besloot het rustig aan te pakken en niet meteen met de deur in huis te vallen. Ik opende het gesprek door te vragen hoe het met hem ging. Ik zag duidelijk aan de man dat hij het fijn vond dat ik deze vraag stelde. Hij legde me uit dat hij een halfjaar geleden ontslagen is bij zijn oude werkgever en nergens anders aan de bak kwam. Hij kwam zijn huis haast niet meer uit. Het ontbrak bij hem aan sociale contacten, maar had hier wel een grote behoefte aan.
De meneer gaf aan zich overdag vaak zo eenzaam te voelen dat hij maar ging slapen. Daardoor sliep hij ’s nachts niet en ging dan om de tijd te doden naar muziek luisteren of televisie kijken. Ik maakte me zorgen over de eenzame gevoelens van de man en de hele situatie waar hij in leefde. Ik wilde graag iets voor de man betekenen, maar ik kende onvoldoende initiatieven in de wijk waar de man terecht zou kunnen.
Ik voelde dat ik iets moest doen voor deze man, ik wilde hem helpen.
Ik belde met Meldpunt Signaal. Ik wilde graag de situatie bespreken met een partij die met me mee kon denken. Ik kreeg een professional aan de lijn waarmee ik de situatie besprak. Ze was begripvol en luisterde goed naar mijn verhaal. Uiteindelijk heb ik van haar het telefoonnummer van het dagactiviteitencentrum in de buurt gekregen met de daarbij behorende openingstijden. Dit heb ik aan de meneer doorgegeven. Daarnaast werd me geadviseerd om te schakelen met de gemeente vanwege de werkeloosheid van meneer. Ik ben enorm blij dat ik via Meldpunt Signaal deze meneer heb kunnen helpen en hoop dat dit voor hem een duwtje in de goede richting is.
Meldpunt Signaal is 24/7 bereikbaar voor iedereen die zich zorgen maakt om een persoon die verward gedrag vertoont. Je krijgt iemand aan de lijn met veel kennis en ervaring in het werkveld. Zij kunnen jou adviseren en hebben een grote kennis van de regionale sociale kaart. Meldpunt Signaal is te bereiken via 0900-0116.
Iedereen kan ons bellen
Iedereen kan ons bellen. Naasten, hulpverleners en ook mensen die zich zorgen maken om hun eigen gedrag. Meldpunt signaal is altijd bereikbaar. Iedere dag en iedere nacht. 24 uur per dag.
Over Meldpunt Signaal
In Noord-Limburg werken de 7 gemeenten (Peel en Maas, Beesel, Venlo, Horst aan de Maas, Venray, Bergen, Gennep) met partners samen aan een goed werkende keten rondom personen met verward gedrag. Hier is de inrichting van een meld- en adviespunt rondom verward gedrag onderdeel van.