ERVARINGSVERHAAL
van een politieagent

Zorg is niet onze expertise

Mijn collega en ik liepen onze route door de stad, zoals we deze altijd liepen op dat tijdstip. De sfeer in de stad was gemoedelijk. Buiten een alcoholcontrole voor een jong ogende jongen op het terras en een valse melding van winkeldiefstal was het rustig.

Tot het moment waarop we een oproep kregen via de politiecentrale. Een straat verderop zou een vrouw staan die opvallend gedrag vertoonde en hiermee anderen tot last was. Mijn collega en ik bewogen ons richting de straat waar deze melding zich zou afspelen.

Midden op straat stond een vrouw die in haar hand een boodschappenmandje droeg met wat willekeurige spullen, in haar andere hand hield ze een stekkerdoos vast. ‘Alsjeblieft, help me toch!’ smeekte ze richting passanten. ‘Ik heb stroom nodig voor in mijn nieuwe huis. Ik ben aan het verbouwen.’ Ze liep op pantoffels die duidelijk voor kinderen bestemd waren en had een verwilderd kapsel.

Er was meer aan de hand met deze vrouw. Ik heb al eens eerder een melding over haar gekregen. Wat deed ze hier? De mensen om haar heen keken lacherig naar haar.

Ik probeerde zo normaal mogelijk contact met de vrouw te maken. Het lukte me om haar richting een bankje te begeleiden en haar daar te laten zitten. Ondertussen bleef ze me maar vragen of ze stroom van me mocht lenen. Ik wist niet goed hoe ik deze mevrouw het best de juiste ondersteuning kon geven om haar in een situatie te brengen waar ze tot rust kon komen, voordat het uit de hand liep. Daarom besloot ik te bellen naar Meldpunt Signaal. Zij gaven me telefonisch aanwijzingen hoe ik het beste met de mevrouw om kon gaan.

Daarnaast adviseerde de deskundige me met welke instanties ik het beste contact kon opnemen zodat zij haar daar de juiste hulp konden bieden.

Als politie krijgen wij ontzettend veel te maken met meldingen waar personen bij betrokken zijn met verward gedrag. Wij zien dat deze mensen hulp en zorg nodig hebben. Alleen kunnen wij deze hulp niet altijd bieden omdat wij er zijn voor orde en veiligheid. Sinds wij weten van meldpunt Signaal schakelen we regelmatig even voor het vragen van advies. Daarnaast kijken we of de persoon in kwestie, die vaak al langere tijd bij ons in beeld is (en soms overlast veroorzaakt), in contact kan worden gebracht met passende hulpverlening.

Meldpunt Signaal denkt met ons mee. Dat is heel waardevol. Onze expertise ligt hier namelijk niet, maar dit soort situaties vinden wij zeker zorgelijk. Vandaar dat Meldpunt Signaal meedacht voor een manier om de vrouw de juiste ondersteuning te kunnen geven. Zo ben ik toch van betekenis geweest voor deze mevrouw.

Meldpunt Signaal is 24/7 bereikbaar voor iedereen die zich zorgen maakt om een persoon die verward gedrag vertoont. Je krijgt iemand aan de lijn met veel kennis en ervaring in het werkveld. Zij kunnen jou adviseren en hebben een grote kennis van de regionale sociale kaart. Meldpunt Signaal is te bereiken via 0900-0116.

ERVARINGSVERHAAL
van een politieagent

Zorg is niet onze expertise

Mijn collega en ik liepen onze route door de stad, zoals we deze altijd liepen op dat tijdstip. De sfeer in de stad was gemoedelijk. Buiten een alcoholcontrole voor een jong ogende jongen op het terras en een valse melding van winkeldiefstal was het rustig.

Tot het moment waarop we een oproep kregen via de politiecentrale. Een straat verderop zou een vrouw staan die opvallend gedrag vertoonde en hiermee anderen tot last was. Mijn collega en ik bewogen ons richting de straat waar deze melding zich zou afspelen. Midden op straat stond een vrouw die in haar hand een boodschappenmandje droeg met wat willekeurige spullen, in haar andere hand hield ze een stekkerdoos vast. ‘Alsjeblieft, help me toch!’ smeekte ze richting passanten. ‘Ik heb stroom nodig voor in mijn nieuwe huis. Ik ben aan het verbouwen.’ Ze liep op pantoffels die duidelijk voor kinderen bestemd waren en had een verwilderd kapsel.

Er was meer aan de hand met deze vrouw. Ik heb al eens eerder een melding over haar gekregen. Wat deed ze hier? De mensen om haar heen keken lacherig naar haar.

Ik probeerde zo normaal mogelijk contact met de vrouw te maken. Het lukte me om haar richting een bankje te begeleiden en haar daar te laten zitten. Ondertussen bleef ze me maar vragen of ze stroom van me mocht lenen. Ik wist niet goed hoe ik deze mevrouw het best de juiste ondersteuning kon geven om haar in een situatie te brengen waar ze tot rust kon komen, voordat het uit de hand liep. Daarom besloot ik te bellen naar Meldpunt Signaal. Zij gaven me telefonisch aanwijzingen hoe ik het beste met de mevrouw om kon gaan.

Daarnaast adviseerde de deskundige me met welke instanties ik het beste contact kon opnemen zodat zij haar daar de juiste hulp konden bieden.

Als politie krijgen wij ontzettend veel te maken met meldingen waar personen bij betrokken zijn met verward gedrag. Wij zien dat deze mensen hulp en zorg nodig hebben. Alleen kunnen wij deze hulp niet altijd bieden omdat wij er zijn voor orde en veiligheid. Sinds wij weten van meldpunt Signaal schakelen we regelmatig even voor het vragen van advies. Daarnaast kijken we of de persoon in kwestie, die vaak al langere tijd bij ons in beeld is (en soms overlast veroorzaakt), in contact kan worden gebracht met passende hulpverlening.

Meldpunt Signaal denkt met ons mee. Dat is heel waardevol. Onze expertise ligt hier namelijk niet, maar dit soort situaties vinden wij zeker zorgelijk. Vandaar dat Meldpunt Signaal meedacht voor een manier om de vrouw de juiste ondersteuning te kunnen geven. Zo ben ik toch van betekenis geweest voor deze mevrouw.

Meldpunt Signaal is 24/7 bereikbaar voor iedereen die zich zorgen maakt om een persoon die verward gedrag vertoont. Je krijgt iemand aan de lijn met veel kennis en ervaring in het werkveld. Zij kunnen jou adviseren en hebben een grote kennis van de regionale sociale kaart. Meldpunt Signaal is te bereiken via 0900-0116.

Iedereen kan ons bellen

Iedereen kan ons bellen. Naasten, hulpverleners en ook mensen die zich zorgen maken om hun eigen gedrag. Meldpunt signaal is altijd bereikbaar. Iedere dag en iedere nacht. 24 uur per dag.

Over Meldpunt Signaal

In Noord-Limburg werken de 7 gemeenten (Peel en Maas, Beesel, Venlo, Horst aan de Maas, Venray, Bergen, Gennep) met partners samen aan een goed werkende keten rondom personen met verward gedrag. Hier is de inrichting van een meld- en adviespunt rondom verward gedrag onderdeel van.

Lees meer

Samen zorgen we voor elkaar